Tips New York!

31 oktober 2016 - New York City, Verenigde Staten

Na dag drie waren alle indrukken zo enorm, dat ik geen tijd meer tijd had om mijn reisverhaal bij te werken Dat wil ik nog wel doen. Maar nu eerst wat algemene tips. Deze worden bijgewerkt (als ik bij ben gekomen van mijn gierende jetlag :-))

GELD;
Neem een credit card mee, en liefst twee. Op veel plekken kun je niet met onze “normale” bankpassen pinnen. Contant geld en zeker losse dollars zijn ook aan te raden.oo
Fooien zijn in Amerika, en zeker ook in NY heel anders dan wij gewend zijn. De salarissen liggen veel lager, en het is niet ongewoon dat iemand 3 banen heeft om rond te kunnen komen.
Fooien zijn echt een aanvulling op het salaris daar. Op een rekening zul je heel vaak een keuze zien; Gratuity 15 %, 18 % of 20%. Je kunt dan aankruisen welke je kiest. 15% wordt dus gezien als dat je ontevreden bent.
Ook komt het voor dat de fooi in de rekening opgenomen is Je ziet dan “Gratuity” staan. Dit kan ook 20% zijn.

Laat je Nederlandse begrippen voor fooi dus los.
Een taxi chauffeur krijgt dezelfde percentages. Een doorman geef je losse dollars.

ETEN;
Ik kan je verschillende tips geven voor plekken. Maar na een dag lopen en indrukken verwerken, heb je waarschijnlijk geen zin om nog 20 minuten een metro te pakken, of vele blokken verder te lopen naar dat ene speciale tentje. Mijn tip; ga zelf in en om je hotel/kamer op zoek. Het kan niet anders dan dat je binnen een paar straten je eigen “pareltjes” vind.
Eentje wil ik jullie niet onthouden; http://urbanspacenyc.com/urbanspace-vanderbilt/
Een kleinschalig foodhall, Met kraampjes voor ontbijt lunch en dinner. Bijvoorbeeld een schaal heerlijke rijst met zalm, avocado en soya. De meesten verkopen ook wijn.  Maar dit is, zoals overal in NY, niet goedkoop. Een glas voor $8 is goedkoop!
Restaurants zijn duur voor onze begrippen. Je hebt veel leuke eetbarretjes, en bijvoorbeeld engelse of irish pubs. Kijk goed op de kaart, en naar de prijzen. Wat goedkoop lijkt, kan de kaart zijn voor de voorgerechten.
De porties zijn erg groot! Zowel voor avond eten als lunch.

Als je geen grote eter bent, neem dan bijvoorbeeld als lunch ergens samen één wrap of bagel, en deel hem. Je kunt altijd extra bij halen als je trek hebt.
Zowel bier als wijn is duur in NY. Een flesje bier kost al gauw $8. Een glas wijn idem.
In een club betaal je nog meer.
Koop geen wijn in een supermarkt, Dit is echt niet lekker. Als je wijn wilt drinken op je kamer of bijvoorbeeld in central park, zoek dan een slijterijtje op in je buurt. En haal daar je fles om mee te nemen.

VERVOER;
Natuurlijk is de metro ideaal. Koop één metro kaart voor $1. Hier kun je makkelijk met meerderen achter elkaar mee door de poorten. Geef hem direkt achter je door aan je reisgenoot door, als je hem gescand hebt en je poortje open gaat. Deze kan dan met dezelfde kaart door het poortje.
Zet hier zoveel ritten op als je samen nodig hebt. Je kunt hem altijd opnieuw opladen.
Grote kans dat bij de automaat iemand door heeft dat je staat te zoeken, en je helpt. Hoewel je natuurlijk ALTIJD op je portemonnee en je spullen moet letten, is dit waarschijnlijk iemand die je helpt in ruil voor het wisselgeld of dollars. Maak hier gebruik van. In de drukte en de eerste grote indrukken kan het overweldigend zijn. Hij of zij helpt je met de automaat. En geloof me, in die drukte ben je blij met die hulp! Geef hen na de hulp je wisselgeld en/of losse dollars. Zorg dus altijd dat je losse dollars hebt.

LOPEN LOPEN LOPEN
Maar het beste vervoer middel is LOPEN!. Trek makkelijke schoenen aan. En ga lopend vanaf Cental Park naar beneden. 9-11 monument/Battery park. Wat je onderweg allemaal tegenkomt is geweldig. De welbekende "love"letters. Een filmscene de ergens opgenomen wordt. Een kleine kerk of een enorme kathedraal. Victoria's Secret. De buurt van Carrie Bradshaw. etc etc etc.
En vooral; ga lopend over de Brooklyn Bridge! Niet fietsen. Want met de fiets elke
meter stoppen voor die fantastische foto is geen doen.. :-). Loop naar Brooklyn / Dumbo. Linksaf beneden de brug af. Het park in, en dan zie je een fantastische skyline!! Neem hier een halve dag voor. En geloof me, het is echt de moeite waaarrd!

SLAPEN;
Overal is lawaai. Neem oordoppen en een oogmasker mee. Grote kans dat er in de straat van je hotel / kamer gebouwd of verbouwd wordt. En het verkeer en de sirenes gaan ook de hele nacht door.