Dag 2, a city with a view.

25 oktober 2016 - Brooklyn, Verenigde Staten

Dinsdag, we werden weer vroeg wakker (toch nog deels op nederlandse tijd..). Wel wat koud, 12 graden, maar de zon scheen!
Ons doel was lopend naar ground zero, wat geen ground zero meer heet. Maar World trade center.
De doorman vroeg ons wat onze plannen waren ( ze zijn echt vriendelijk hier bij Gotham hotel!). Nadat we het hem vertelde, liet hij bijna de deur weer voor onze neus dichtvallen. Lopend?!??!?? Hij begon behulpzaam te vertellen over de subway en taxi. Maar nee, we wilden lopen. En de stad zien.

We hebben er ruim twee uur over gedaan. Maar we zagen dan ook wel heel veel!!! Onder meer Union square park. Flatiron building. Madison square park. En vele leuke straatjes in buurten soho en tribeca.
Onderweg werden we echte new yorkers. Niet wachten tot het stoplicht vrij was, maar al oversteken als het nog niet wit was. Wit??? Ja, wit. Stoplichten voor voetgangers worden hier niet groen, maar wit. Bij de stoplichten roepen we inmiddels al; "ja het is wit!"

Aangekomen na een fijne wandeling zagen we een grote open ruimte. In tegenstelling tot 2 jaar terug zijn de plekken waar de torens stonden nu vrij toegankelijk. Geen rijen dus. (Als je naar het museum wil, mag je wel in een hele rij gaan staan, maar dat hebben we niet gedaan). Het is een indrukwekkende plek. In de namen van de slachtoffers, plaatsen ze witte rozen op hun verjaardag. Koude rillingen krijg je ervan... Als je daar staat kun je niet anders dan terug denken waar je was toen de aanslagen gebeurden.

Naast deze memorial staat nu een grote glazen toren; One world trade Centre. Hier hadden we via internet al kaarten voor gekocht, dus we hoefden niet in een rij te staan. We mochten meteen in de lift voor 102 verdiepingen naar One world observators. (Mam, dit zou ik je noooooiiit aandoen!)
102 etages en welgeteld 17 seconden later stonden we boven. Het gevoel is niet te beschrijven. Je oren poppen. Je lichaam voelt het verschil en trilt wat. We hebben verschillende mensen meteen bij de aankomst boven zien omdraaien. Die wilden het uitzicht niet eens meer zien...

De Amerikanen kunnen ook wel een show maken... in die 17 seconden laten ze de opbouw door de eeuwen van New York zien. En ook boven aangekomen maken ze er een ervaring van.

En dan, wat doorlopen, en we waren er; waar we voor kwamen; 360 graden uitzicht over New York. Je ziet de helikopters soms lager voorbij vliegen dan wij stonden!
We hebben hier extra van genoten in het bar/restaurant gedeelte. Een glas wijn (oke, twee) en een heerlijke schaal calamaris met korainder to share.
Igor bestelde de huiswijn; "two glasses of white wine one the house please".

Maar helaas was het niet gratis maar 14 euro per glas. Toch wel waard....
We hebben schitterende foto's van het uitzicht, maar vooral een schitterende ervaring samen.

Na de daling, en weer met beiden benen op de grond, wilden we naar stone street. Volgens tips een heel leuk straatje. Maar niet in oktober blijkbaar. Er was niks te zien.
Helemaal niet erg. Na een kleine wandeling door Battery Park (uitzicht op Lady Liberty; check!) waren we wel redelijk klaar.

We wilden met de metro terug naar het hotel. Inmiddels hadden we ruim 20 kilometer gelopen vandaag.

Ons eindstation was Grand Central. Tja en als je daar dan toch bent aangekomen.... Een aanrader!! Als je in New York bent, neem dan even zeker een uur de tijd ervoor! Meer dan 100 sporen. Vele eettentjes beneden. Maar vooral een schitterende hal, met de welbekende gouden klok (en een apple store op een fantastische plek).

Oke. Nu waren we echt klaar!!! we wilden wat eten halen op de kamer, en dan even kijken of er op een van 997 tv zenders iets te zien was...Dus op zoek naar eten.
En dan verrast de stad ons weer; Na wat zoekwerk kwamen we toevallig op een pareltje; Urban space op hoek van Vanderbilt avenue en 45th street. Morgen gaan we er zeker eten, dus foto's volgen nog. Maar het is een grote markt, met ruim 20 verschillende eetkramen. To go of om daar te eten. Ik nam een bowl met heerlijke volkoren rijst, zalm, advocado, wasabi, groenten....mmmmm.
Op de kamer hebben we er heerlijk van genoten. En van het biertje wat we erbij namen.

Morgen weer een dag.... plan is im te gaan hardlopen in Central Park.... hadden we misschien toch beter de eerste dag kunnen doen,....