Piazza del Popolo, paraplu's, pasta en Il Sorpasso

6 oktober 2016 - Rome, Italië

Rustig en zonder klappen zijn we deze nacht doorgekomen. We hebben lekker geslapen. Alleen is mam door alle airco's overal gisteren snip verkouden geworden. Maar ach, we stonden met een mooie zon op, en dat helpt dan vaak.

Na een lekkere douche, en een kop koffie op de kamer, waren we klaar om op pad te gaan. Met de route van Els op het programma.
Gordijnen open, rolluiken open en klaar maken om te gaan...... En wég was de zon.
We gingen zonnig gemutst op pad. Maar het weer is steeds minder zonnig geworden.

We liepen naar het Piazza del Popolo. Een mooi plein. Van hieraf loopt de Via del Corso rechtstreeks naar het monument Vittorio Emanuele II. Na ongeveer 20 minuten lopen kwamen we Piazza de Popolo. En ondertussen regende het écht.
Eerst naar de Spaanse trappen (met ervoor de welbekende fontein die nederlandse "supporters" flink hebben vernield).
Onderweg liepen we regelmatig winkels in. Maar dat was echt alleen maar vluchten voor de regen hoor! Niet voor onze lol!!

Gisteren kwamen we veel verkopers tegen met selfie sticks. Vandaag liepen ze allemaal paraplu's te verkopen. (Na een dik uur in de regen te hebben gelopen hebben we er ook maar een gekocht. Maar wel weer hard onderhandeld. )

Na de spaanse trappen door naar de Trevi fontein. Dat was minder makkelijk te vinden dan we dachten.
Een keer hebben we een horde toeristen gevolgd "want die gaan er ook vast naar toe". Maar het bleek dat ze de andere kant opliepen. Alle paraplu's en poncho's maakten de straten ook niet overzichtelijker....

Maar, opeens.... Om een hoek..... Daar was de fontein.
En het woord "fontein" doet er eigenlijk geen recht aan!
Wat nog mooier was, was op dat moment net de zon ging schijnen. Veel mensen met ons reageerden er op.
Ze zeggen dat, als je een muntje met je rechterhand over je linkerschouder de fontein in gooit, je ooit terug komt in Rome. Dat hebben we natuurlijk alletwee gedaan....

Inmiddels was het twee uur. We hadden honger. Best moe. En de verkoudheid en regen hielpen ook niet. Snel een pizzeria ingedoken, en daar hebben we in de kelder, verscholen, een huisgemaakte paste met pesto op.
Omdat het bij buitenkomst weer regende, hebben we een taxi genomen naar ons hotel.Even warm worden. Opfrissen. En nadenken wat de avond plannen worden....

Je hebt wel eens van die reizen waarin je misgrijpt in de restaurants en terrasjes. En je hebt van die reizen die er dan juist bovenuit steken.. Dit is de laatste.
Op een misser tot nu toe na (gisteren), was er vanavond weer een topper.

Il Sorpasso. Via Properzio 31.
Een heel klein smal eettentje om de hoek. Drie tafeltjes voor de deur.
Maar als je binnenkomt zie je rechts de hammen aan het plafond hangen (mijn man, broer & vader zouden hier heeeeeeeeeel gelukkig zijn!). Dozen wijn waar je maar kunt kijken. En vanaf binnenkomst tot afrekenen stonden ze aan de bar te wachten.

Heeeerlijk gegeten. Een mini pizza vooraf. Daarna een groentengerecht wat gegrild én gebakken was. En tussendoor kregen we hapjes van het huis, die ik allemaal na zou willen maken.
Nog een toetje dan....? Vooruit.... La poppa..... Met onder meer huisgemaakte merengue.

We hebben fijn samen zitten kletsen. Gelachen. Gegeten. Genoten van de omgeving en het eten. En de spreuk; " live is too short to drink cheap wine".

Morgen mogen we de Sint Pieter in. De weersvoorspelling is helaas niet goed. Maar ons humeursvoorspelling is des te beter...

1. Luc de Bont:
    7 oktober 2016
    Heb het adres van het restaurant genoteerd!