New York dag 2; WTC, lady Liberty en veeeeel lopen

24 april 2014 - New York City, Verenigde Staten

Vroeg op, want we sliepen vroeg! Om half acht stonden de dames buiten het hotel. Zoals mama zei ; "mijn ziel slaapt nog". Tjeeee, wat hadden we een jetlag!

Te voet zijn we Manhattan afgedaald, met als doel voormalig WTC en het vrijheidsbeeld (lady Liberty). We zagen wel dat het een eindje lopen was, maar omdat we zo vroeg waren zijn we enthousiast begonnen. En dan konden onze zielen wakker worden...

Overal vind je leuke koffiebars. Dus ontbijt was niet moeilijk. Twee uur, een verse bagel, en een croissant later kwamen we aan bij het WTC. Wat we onderweg hebben gezien was al geweldig. Via Broadway, naar de New York exchange, een kerkje midden tussen de wollkenkrabbers, en nog veel meer.

Om op de plek te komen waar de torens van het WTC gestaan hebben moet je erg strenge security door. Omlopen via bouwsites. En opeens waren we er. Een enorme open ruimte. Met gras, en twee gaten waar de torens stonden. In de bakken stroomt water naar beneden. Tussen de gaten staat een boom, die boom heeft wonder boven wonder de instortingen om hem heen overleefd. (Zie foto met op de achtergrond het nieuwe freedom tower).

Om de bakken met water heen staan alle namen van alle mensen die die dag omgekomen zijn, inclusief in de vliegtuigen, de hulpdiensten en op Pentagon. De namen zijn uitgesneden, en bij elke overledene plaatsen ze op de verjaardag een witte roos in de naam. (Zie foto) Je zag dus ook enkele witte rozen eenzaam tussen de enorme naamplaten staan.  Complimenten voor hoe ze dit gebouwd hebben. Nu erover schrijvend word ik er weer stil van. We waren alletwee erg onder de indruk en zij heel blij dat we dit gezien hebben. Tenslotte staat die dag bij iedereen in het geheugen gegrift. En voor ons zeker omdat luc, petra, lars en  ik op 9/11 in Amerika waren, in Los Angeles. In een land in verwarring.

Hierna even bijkomen. We zijn naar Trinity church gelopen, twee blokken verder. Een heel oud kerkje, midden in het Financial District. Met de oudste begraafplaats van New York. Binnen in het kerkje kregen we een verassing; op het altaar stond een jonge groep muziekanten klassieke muziek te maken. Schitterend! We zijn gaan zitten en hebben even genoten.

Maar daarvoor zijn we niet in deze stad. Dus, hop, overeind, en verder lopend naar het volgende doel; De Staten Island Ferry! We zijn aan boord gegaan, en hebben een schitterend uitzicht gehad op de skyline van Manhattan, en natuurlijk Lady Liberty!! Aangekomen op Staten Island wilden we meteen de volgende Ferry terug nemen (daar is tenslotte niks te doen en daar kwamen we niet voor). Boot af, en volgende boot op. Maar die was stuk werd omgeroepen. Weer boot af,en boot ernaast op. Oh nee, iedereen toch van boord. Want ook deze is stuk. Pffffft, nog meer lopen dus! De bracht ons wel terug uiteindelijk.

Teruggekomen zijn we omhoog gaan lopen, via China Town. Daar hebben we lekker rondgedoold. Maar helemaal terug tot aan het hotel ging ons niet meer lukken. Dus zijn we de metro ingedoken. Na veel verwarring, 2 metro's en 2 haltes verder, en nog niet op de juiste plek zijn, zijn we de metro uitgedoken. En onze eerste Yellow Cab ingedoken. Dat beviel ons beter!

netjes naar het hotel, en een even opgefrist. En omdat we zoooooooo moe waren. De wijn de kip zoooooooo lekker was, zijn we naar the Crooked Knife gegaan.

Moe en voldaan zijn we hierna in diepe coma in slaap gevallen.

1. Ans:
    27 april 2014
    Vanaf 1991 gaan we samen regelmatig op reis.
    Het is zo speciaal om dat samen met je dochter te doen,,,raad ik iedereen aan.